fredag 4. oktober 2013

Matpakkeprat

I Norge mener man at folk får smøre matpakken sin sjølv. I et innlegg i Bergens tidende skriver Asbjørn Kristoffersen om"den norske skulematmoralen". Personlig føler jeg meg litt lite norsk i denne debatten, for jeg mener skolene godt kunne spandert mat på elevene. Land som er mye fattigere enn oss er har skolemat, så hvorfor må dette måles opp mot feks. kvaliteten på undervisningen? Men nok om det...

Jeg har mulighet til å kjøpe mat der jeg jobber nå, men det er ikke spesielt økonomisk (selv om det slettes ikke er dyrt).  Jeg har ofte en drøss med prosjekter og glemmer rett som der er å smøre matpakke.Dessuten syns jeg den vanlige matpakken er kjedelig. Dette setter meg nok i kategorien litt snobbete, men det får så være. Jeg kan ikke se noe galt i å ha andre ting til lunsj enn brødmat.  Feks. middagsrester, salater, etc. Jeg bruker ikke masse tid og energi på å lage en enkel salat, eller putte noen middagsrester oppi matboksen min. Det er og en fin måte å få spist opp rester på. Da jeg gikk på folkehøgskole husker jeg at vi hadde veldig gode lunsjer der det ofte ble servert rester fra middagen dagen før, sammen med gode salater etc.  Jeg tror en god sunn lunsj kan bety mye, både for arbeidslyst, og prestasjon videre.For noen dager siden  prøvde jeg meg på en oppskrift jeg fant på bloggen til  Ida Skivenes.  Jeg gjorde min egen lille vri og hadde blant annet i litt tranebær og mindre bringebær.  Ida har og en veldig god oppskrift på sunne pannekaker.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar