mandag 20. mai 2013

kvardagsmat- den derre grauten

Havregrøt må vel være noe av det som mest kvalifiserer som hverdagsmat (eller kvardagsmat som jeg liker å si for jeg liker så godt nynorsk). Jeg har prøvd å finne noe om havregrøtens historie, men det har vist seg å ikke være så lett. men at det er ujålete, sunt og enkelt må vel de fleste være enig om. Personlig har jeg aldri vært spesielt glad i denne seige, klissete og bleke grøten. Den er rett og slett for uspennende. Kanskje jeg er blitt smakssnobb?
Men så hadde det seg slik at jeg hadde noe noe frukt som lå og ble litt gammel i fruktskålen. Og siden jeg hater, hater, hater å kaste mat moste jeg den litt brune bananen, skrelte det litt myke eplet og laget to forskjellige havregrøter med dem. Eplet delte jeg i små biter, og kokte de myke med litt vann, moste med stavmikseren og hev så havregryn, vann, litt melk og bittelitt salt over og kokte som vanlig havregrøt. Så serverte jeg det med en "swirl"  med lønnesirup, kanel og smørklatt. Bananen moste jeg med gaffel til den ble skikkelig most, babymatkonsistens og hev i gryte med havregryn, melk, vann, salt og voila- DEN kremete naturlig søte grøten. Jeg har alltid frø i mine grøter for å få ekstra sunt i ungene, men det er selvsagt valgtfritt. Jeg bruker linfrø, gresskarkjerner, sesamfrø og solsikkefrø. Ungenene slukte grøtene sine, og kommenterte høylytt på hvor kjæææmpegod grøten var! Suksess!
Jeg har og prøvd å lage "rå" havregrøt, og det praktiske med den er at den kan lages kvelden før. Finn et stort, tomt syltetøyglass, hiv i havregryn, frø, bær, tørkete frukter (her er det kun fantasien som setter grenser). Tilsett vann, melk, frømelk eller nøttemelk så det dekker og la stå på kjøkkenbenken natten over. Klar til å spises når du er klar til frokost. Hvis jeg bruker vanlig melk (les: kumelk) lar jeg glasset stå i kjøleskapet. Det gjør jeg også når det er varmt, altså  på sommeren. Jeg vet at noen liker å varme opp grøten raskt om morgenen men jeg liker den god kald/romtemperert også. For øyeblikket har jeg stående en blanding med havregryn, solsikkefrø, chiafrø, linfrø og kirsebær. I'm a sucker for cherries!! Spent på frokosten i morgen!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar