torsdag 23. mai 2013

Ugress

Jeg har lenge likt tanken på å bruke ting som folk ikke ønsker/kaster. Dette gjelder også planter, og da er det ugress jeg tenker på, planter som folk vanligvis ikke ønsker, river opp med røtter og kaster. De er uønskete planter. Men hvorfor er de i grunnen det? Ta løvetann for eksempel. Alt på løvetann kan brukes, fra topp til tå, eller rettere sagt rot til blomst. Jeg vil komme tilbake til rot og bladbruk senere, når jeg har testet det ut. I dag er det blomsten, denne fine lille, gule solen, som ikke ligner det grann på en tann, det dreier seg om.  Jeg har brukt den i salater før, og i går leste jeg at den kan lages til en snack. Frityrstekte løvetenner til forrett i dag!

Jeg blandet maismel, løkpulver, litt salt og pepper med melk (helst nøttemelk, men det hadde jeg ikke rukket å lage) til det ble en limaktig og suppete konsistens. Så dyppet jeg løvetannen (kun blomsten!) godt nedi blandingen og stekte den i smør et par-tre minutter på middelsvarme på begge sider.
Og det var godt. Helt annerledes enn jeg trodde. Litt kjøttaktig konsistens nesten. Jeg skal finne på en god dip til dette, men i dag var vi skikkelig un-classy og dyppet i ketchup. Til og med gutten min som tror han ikke liker nye smaker smakte på og likte! Suksessen skal gjentas og perfeksjoneres. Kanskje jeg skal ha litt hvitløk i neste gang.


Slik ser de ferdigstekte blomstene ut. Lekre, små, bite sized snacks!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar