fredag 31. mai 2013

Løvetannen i mitt hjerte

Husker dere at jeg skrev om løvetannens bruk? At alt på denne, desverre så uønskete, planten kan brukes, nytes og har helsebringende effekter. Jeg har lest meg litt opppå dette her. Bladene er altså det vanligte å bruke, og i dag er det bladenes tur hos meg.
Jeg har konstant dårlig mage, som reagerer svært dårlig på sukker og hvete. Jeg klarer for det meste å unngå dette, men av og til skjærer det seg, supersulten tar meg og dermed også magebesvær med lufting etc. Veldig lite gøy å være prompemamma. Jeg har derfor bestemt meg for å prøve å leve enda sunnere, og juseren skal få dure på mer enn den allerede gjør. Jeg vil til pers i dette magebestyret, og av tidligere erfaring vet jeg at det å introdusere mer råmat og jus og smoothies i livet mitt gjør underverker. Jeg tok en rårens i februar og jeg er overveldet over resultatene. Magen min var tipptopp, huden min ble tipptopp og de mørke ringene under øynene, som var mitt "varemerke", forsvant. Så nå prøver jeg, uten å følge noen diett eller fast opplegg, og drikke tre grønne juser om dagen og la  minimum 70% av matinntaket mitt være frukt og grønt, nøtter, linser og frø. Jeg spiser allerede mye av dette så veldig vanskelig blir det ikke. Problemet er at i disse mean green jusene jeg leser om er grønnkål (eller kale som det heter på engelsk) en viktig ingrediens. Kale fantes i visse butikker i i perioder ,men nå finner jeg det ingen steder. Etter litt søking med min kjære venn, Google, fant jeg ut at løvetannblader kan brukes som substitutt for grønnkål. O glede! Ikke bare får jeg en mean green juice, men får også oppfylt mitt ønske om å bruke hele løvetannen på mitt kjøkken!  jeg ser det står at den bør plukkes tidlig før blomstene har kommet. Jeg prøve meg allikevel i dag på noen blader. Litt bitterhet kan jeg tåle.
Navnet mean green juice har jeg fått fra en dokumentar jeg så i går som het Fat, sick og nearly dead. Jeg kan ikke lyve og si at den ikke inspirerte meg, men jeg har på ingen måte tenkt å følge et slikt opplegg slavisk.  Men uansett, basisoppskriften for jusen er genial, og det er den jeg vil bruke for det meste, og tilsette andre gode ting når jeg vil.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar