fredag 5. juli 2013

Mat uten tårer og andre kokebøker

Kokebøker kan si ganske mye om tiden de er skrevet i. Da jeg var liten hadde jeg Mikke Mus kokebok. Jeg husker at vi laget Nasse Nøffs pizza og Wendys varme kakao. Strengt tatt var Nasse Nøffs pizza ostesmørbrød,  men det lot ikke min bror og jeg oss affisere av. Mikke Mus kokeboken hadde flere fine oppskrfter, som var relativt lett å lage. En annen kokebok jeg brukte mye var vegetarkokeboken. Den var grønnrutete og hadde mange fine oppskrifter. Jeg likte likevel best å bare se på bildene, og ikke minst lære meg navnene på alle grønnsakene: squash, aubergine, artisjokk, og dessuten lære om alle erstatningene som finnes for kjøtt, som tofu, soya, nøttestek etc..  Jeg prøvde meg og, med mer eller mindre hell, på flere av oppskriftene.

Nå har jeg en del kokebøker, men jeg bruker dem sjelden. Det er mye lettere å gå på nettet. Men for en stund siden var jeg i bokbyen i Fjærland, og fant klassiskeren "Mat uten tårer".  Det er visst flere utgaver, men min er fra 1967. Undertittelen er "Spennende mat for menn uten kvinner og for kvinner uten øvelse". Her er noen sitater fra boken: " hver oppskrift er merket med én, to eller tre stjerner. Disse stjernene angir ikke- noe konjakkdrikkere kanskje kan forledes til å tro- rettens kvalitet, men bare hvor vanskelig der er å lage". Videre forklarer boken at én stjerne er mat som: " (...) den helt ukyndige kan greie å tilberede retten uten at huset går i luften".  Jeg liker sånne kokebøker, og oppskriftene er fullt mulig å bruke også.

Her er en rett jeg har tenkt å prøve å lage en gang:

Fylt paprika med bacon:

Til 2. personer:
2 paprika
20 g. smør
1/4 kilo kjøttdeig/kjøttfarse.
8 skiver bacon.

Skyll paprikaene og del dem på langs.
Fjern kjerner og skillevegger og skyll dem godt.
Legg paprikabåtene i en smurt ildfast form. Legg noen smørklatter her og der. Sett fatet i ovnen og stek ca 1/2 time i ca 225 grader. Øs av og til smøret over paprikaen. Etter ca 15  minutter får hver paprikabåt to skiver bacon over seg.

Denne retten kan du servere med ris, sjampingjongsaus eller noe annet. Fylte grønnsaker er forresten alltid spennende å lage. Så jeg avslutter dette blogginnlegget med bilde av en annen type fylt paprika jeg lagde for noen dager siden, da en venninne besøkte meg. Oppskriften fant jeg på denne bloggen.

Bon apetit! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar