tirsdag 13. august 2013

Pizza ala failure

Jeg har vært helt hekta på sånne gjør-ting-rarere-smartere-og-morsommmere de to siste dagene. Dette gjelder alt fra gjenbruk av paller til syprosjekter til matlaging. I den siste kategorien så jeg i går en helt aldeles nyyydelig pizza som så ut som en fisk nesten. Det var en slags calzone, bare mye vakrere. Og jeg måtte prøve dette. Selvsagt. Og min skal være vegetar.. Det er min utfordring til meg selv. Lagde supergod saus av:

1 løk
3 fedd hvitløk
1 liten søtpotet,
1 stilk fennikel,
1/2 paprika
en håndfull fersk spinat.
masse svarte oliven

Tilsatte salt pepper, pepper, basilikum og 3 ts tomatpure ( og bittelitt sukker)
.

Digg.

Mens steking av saus pågikk sto min pizzadeig og hevet.

Så kom det som var gøy. Kjevlet deigen avlang, la sausen i en stripe nedover i midten og kuttet så strimler på begge sider av sausen. Brettet annhver strimmel på skrå inn mot midten (oppå sausen). Da den lå det ferdig så den ut som en lekker fiskeskjelettformet calzone. Jeg var så stolt.

....helt til jeg så at jeg i min iver og entuasiamse med tilhørende lavt blodsukker (noe som ofte fører til tankeløshet og tanketomhet hos meg) hadde laget min vakre "fiskepizza" på kjøkkenbenken. Og den satt klistret fast der. Prøvde i noen minutter og lirke og lure brede kakespader og stekespader under den for å kunne løfte den forsiktig over på stekebrettet. Til ingen nytte. Den kollapset som en pizza/saus/deig/klisshaug midt på stekebrettet. Jeg gråt nesten.

Jeg kunne jo ikke kaste hele sulamitten. Det byr meg i mot å kaste mat, og dette var jo så mye digg. Så jeg skvashet og klemte haugen flatt utover stekebrettet (med bakepapir heldigvis!), toppet med altfor mye ost og hev den i ovnen. Nå gjenstår det å se hvordan resultet blir....spenningen er nesten til å ta å føle på mens godlukten sprer seg rundt i leiligheten.



     
Slik skulle det se ut...slik så det også ut
da alt så rosenrødt ut.                                     

                                                                      






Slik ble det seende ut. En  ujevn pizzahaug med biter av bunn  gjennom hele pizzaen.                                                             
                                                                      




MEN,  en skal jo ikke skue hunden på hårene. Og smaken er det ikke noe å si på! Så bon appetit uansett :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar